Стратегічні орієнтири » Сучасна митниця » Шульгач О. Контрабанда як системна загроза економічній безпеці України
Информація до матеріалу
  • Переглядів: 27
  • Автор: OlenkaSh
  • Дата: 18-05-2025, 14:19
 (голосов: 0)
18-05-2025, 14:19

Шульгач О. Контрабанда як системна загроза економічній безпеці України

Категорія: Сучасна митниця

Шульгач Олена ЕКО-31с

Контрабанда як системна загроза економічній безпеці України

Контрабанда в Україні давно перестала бути дрібним порушенням митних правил. Це — глибоко вкорінене явище з ознаками системної організованої злочинності, що щорічно завдає державному бюджету мільярдних збитків. У той час як країна веде боротьбу за економічну стійкість у складних воєнних умовах, тіньові товарні потоки продовжують вільно рухатися через кордон — у контейнерах, поштових відправленнях, вантажівках і навіть офіційно зареєстрованих вантажах із фальсифікованими документами.

Контрабанда — це не лише про сигарети чи брендові кросівки. Йдеться про багатомільйонні партії техніки, фармацевтики, агропродукції, побутової хімії, автозапчастин, які або не декларуються, або декларуються за заниженою вартістю. У ряді випадків митники оформлюють товар не за реальним кодом УКТ ЗЕД, а за “більш вигідним” — щоб мінімізувати мито або ПДВ. Це створює поле для масштабних зловживань, і найстрашніше — формує викривлену модель конкуренції на внутрішньому ринку.

Українські легальні виробники та офіційні імпортери змушені працювати в нерівних умовах. Вони сплачують усі податки, витримують вимоги до сертифікації та відповідності продукції, тоді як тіньові гравці постачають дешевший, іноді — небезпечний товар, не несучи за це жодної відповідальності. Така ситуація особливо критична для ринків дитячих товарів, електроніки, алкоголю, медичних препаратів. Неякісна контрабандна продукція шкодить не лише бізнесу, а й здоров’ю громадян.

Розслідування антикорупційних організацій, журналістські матеріали й навіть публічні дані митниці свідчать: найбільш вразливими точками залишаються Одеський морський порт, кордон з Угорщиною та Польщею, а також західні регіони, через які часто проходять дрібнооптові партії за схемами «човникового імпорту». Окрема загроза — поштові перевезення, які часто використовуються для безконтрольного ввезення партій із Китаю, Туреччини та ОАЕ.

На практиці, контрабанда живиться двома головними чинниками:

Низьким рівнем цифровізації митних процедур. До прикладу, відсутність автоматизованого перехресного контролю інвойсів і контрактів дозволяє легко маніпулювати митною вартістю.

Корупцією серед посадовців. Від «такс» за кожен контейнер до «квот» на щомісячні оформлення — система заохочує порушення, а не стримує їх.

Ухвалена 2024 року концепція реформування митниці передбачає автоматизацію ризик-менеджменту, посилення контролю над службовцями, а також спільний контроль з митницями ЄС. Але без системної підтримки з боку правоохоронної та судової гілок влади — ці заходи можуть залишитися формальністю.

Контрабанда — це не просто проблема бюджету. Це індикатор економічної деградації, відсутності верховенства права й безкарності для тих, хто роками експлуатує слабкість державних інституцій. Її подолання можливе лише тоді, коли митниця стане не джерелом наживи, а опорним пунктом національної фінансової безпеки.
Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач.
Рекомендуємо Вам зареєструватися або ввійти на сайт під своїм ім'ям.

Архів новин

Травень 2025 (92)
Квітень 2025 (1)
Листопад 2024 (5)
Жовтень 2024 (57)
Січень 2024 (60)
Грудень 2023 (1)
^